groep

APELDOORN – Op zaterdag 12 november nam een aantal STE kumite selectieleden deel aan het seminar van George Tzanos, wereldkampioen en meervoudig Europees kampioen uit Griekenland. Het seminar werd georganiseerd door René Smaal Karate in Apeldoorn. Amber, Didi, Carlos, Inge, Joris en Ton vertrokken vroeg in de ochtend vol verwachtingen richting Apeldoorn. George Tzanos is een van Europa’s meest succesvolle karateka’s. De verwachtingen en het energieniveau waren hoog.

Na de introductie van George Tzanos door René Smaal begon het seminar met een uitgebreide warming up. De karateka’s trainden in het begin voornamelijk stoottechnieken en voetenwerk. Bij veel oefeningen was de regel: als je de techniek van dichtbij leert uitvoeren, dan kun je het later van grotere afstand toepassen. Hierbij werd ook gelet op een ontspannen houding, zodat je in het gevecht sneller bent en je tegenstander kunt verrassen. George liet de karateka’s veel korte snelheidsoefeningen trainen, bijvoorbeeld gyaku-tsuki; eerst close distance, daarna medium en long distance. Het tempo was hoog.

Na 1,5 uur was er even pauze. Het Elhatri team genoot van lekkere pannenkoeken en er werd ook goed gedronken. Er was heel even tijd om bij te komen van het eerste, zeer intensieve gedeelte.

De tweede training begon met een korte warming up. Na een paar minuten warm draaien kon al de karateka’s er weer tegenaan. In het tweede gedeelte, werd er naast het voetenwerk voornamelijk op trap- en vloertechnieken getraind. Tussen de technische oefeningen door zaten er korte, maar vele conditie- en kracht- elementen, waarbij de karateka’s uitgedaagd werden om een goede allround prestatie neer te zetten. Het laatste gedeelte van de training was even intensief en uitdagend als het eerste.

Het was mooi om te zien hoe goed de training door George Tzanos en René Smaal werd verzorgd. Het was daarom ook een erg leerzaam seminar voor onze selectieleden. Het was een bijzonder leuk en inspirerend kumite seminar.

Na 3 uur intensief trainen keerde het Elhatri team tevreden huiswaarts.

deeln