Barbarossa2015

KAISERSLAUTERN, DUITSLAND – Op 14 februari namen twee katateka´s van ´de vier´ deel aan de 7e Internationale Barbarossa Cup in het Duitse Kaiserslautern. Met ruim 450 kata- en kumite deelnemers van 54 verschillende verenigingen uit 7 landen een toernooi dat zich qua nivo laat vergelijken met Luxemburgse toernooien zoals de Milon Cup.

Na een vlot verlopen heenreis mochten Daan Heijmens Visser en Rick Voets op Valentijnsdag in een goed gevulde zaal hun kata´s laten zien. Beiden liepen vrijwel tegelijk, dus ook voor de coach was het deze keer het nodige kunst- vliegwerk tussen de twee tatami´s.

Daan startte zoals we van hem gewend zijn weer ijzersterk en veegde zijn tegenstander met een beestachtig sterke Enpi volledig van de mat. Jammer genoeg was zijn Jion in de 2eronde net niet goed genoeg om deze ronde naar zich toe te trekken. Omdat zijn tegenstander de finale haalde kon Daan zich op gaan maken voor de herkansingen. Daan werd daarbij prima begeleid door Rick, die inmiddels zijn wedstrijden achter de rug had. Vervolgens zagen we een getergde Daan doen wat hij altijd doet: winnen!  Uiteindelijk zag Daan zijn inspanningen beloond met mooie 3eplaats op dit internationale toernooi.

Vrijwel tegelijk met Daan startte Rick aan de andere kant van de zaal, ook met Enpi. Ook Rick trok zijn eerste ronde unaniem naar zich toe. In de tweede ronde was er even overleg nodig, omdat zijn tegenstander Gangaku ging lopen. Rick besloot om ‘ alles of niets’ te spelen en koos voor Unsu. Ondanks een goed gelopen kata ging de winst terecht naar zijn tegenstander, de latere poulewinnaar. Via de herkansingen wist Rick zich terug te knokken en pakte ook hij met een strak gelopen Gangaku een dik verdiende 3e plaats.

We kunnen terugkijken op een zeer goed georganiseerd toernooi – 400 km is een ‘ stukje’  rijden maar voor onze karateka’s weer een goede ervaring erbij! Complimenten voor de organiserende vereniging (Budokan) die we in Oktober weer op de Elhatri Open in Eindhoven zien